انتشارات دانش بنیان قرآنیوم

مرکز مقابله و پاسخ به اهانت‌ها و تحرکات‌ جریان های شیطانی علــیه ساحت مقدس ائمه اطهار ، قرآن کریم ، اعتاب مقدسه و سایر مقدسات اسلامی

دعای هفتم صحیفه سجادیه با دستخط منسوب به امام سجاد علیه السلام

سلمان رشدی 32 سال در انتظار اعدام

بیست و پنجم بهمن ماه 32 سال قبل، خبرسازترین حکم اعدام تاریخ معاصر دنیا صادر شد: «اعدام به محض رویت مجرم.» حکمی که امام خمینی (ره) درباره سلمان رشدی اعلام کرد و واکنش های سیاسی و اجتماعی زیادی را در پی داشت اما هیچ کدام از این واکنش ها نتوانست از خشم جوامع اسلامی نسبت به این نویسنده مرتد و تلاش برای اجرای حکم او کم کند. در این حکم آمده بود: «باسمه تعالى‏ إنا للَّه و إنا إلیه راجعون‏ به اطلاع مسلمانان غیور سراسر جهان مى‏رسانم مؤلف کتاب «آیات شیطانى» که علیه اسلام و پیامبر و قرآن، تنظیم و چاپ و منتشر شده است، همچنین ناشرین مطلع از محتواى آن، محکوم به اعدام مى‏باشند. از مسلمانان غیور مى‏خواهم تا در هر نقطه که آنان را یافتند، سریعاً آنها را اعدام نمایند تا دیگر کسى جرأت نکند به مقدسات مسلمین توهین نماید و هر کس در این راه کشته شود، شهید است ان شاء اللَّه. ضمناً اگر کسى دسترسى به مؤلف کتاب دارد ولى خود قدرت اعدام او را ندارد، او را به مردم معرفى نماید تا به جزاى اعمالش برسد. و السلام علیکم و رحمة اللَّه و برکاته. روح اللَّه الموسوی الخمینى‏ 25 بهمن 1367/ 7رجب1409»

 

سلمان رشدی «آیات شیطانی» اش را در سال 1987 به سفارش «گیلون ریتکن»، رئیس یهودی انتشارات وایکینگ نوشت و برای نگارش آن 580 هزار پوند دستمزد دریافت کرد. دستمزدی که به اعتقاد خیلی از مولفان، تا آن زمان در تاریخ انگلستان بی سابقه بود. اما این کتاب، در کمتر از یک ماه در هند ممنوع اعلام شد و مردم بنگلادش، سودان، مصر، افریقای جنوبی، سریلانکا و پاکستان هم با راه اندازی تجمع های اعتراض آمیز، خواستار جلوگیری از انتشار آن شدند.

 

در همان زمان امام خمینی (ره) حکم اعدام سلمان رشدی را صادر کردند و دولت انگلستان در واکنش به این حکم حمایت خود را از این نویسنده مرتد علنی کرد. وزارت کشور انگلیس اقدامات شدید امنیتی را برای سلمان رشدی در نظر گرفت و اعلام کرد که مسئولیت حمایت از او را به عنوان یک شهروند انگلیسی به عهده می گیرد. سلمان رشدی بعد از آن در مکانی نامشخص و تحت نظارت محافظان دولتی انگلیس نگهداری شد اما هزینه های محافظت از او در سال آنقدر بالا بود که ولیعهد انگلستان یک بار اعلام کرد سلمان رشدی سربار پرخرجی برای مالیات دهندگان انگلیسی است!

 

محبوبیتی که به نفرت تبدیل شد

سلمان رشدی در خانواده ای به دنیا آمد که پدر، یک تاجر تحصیل کرده اهل کمبریج بود و مادر آموزگاری در بمبئی. او قبل از آن که به سن 14 سالگی برسد، برای حضور در مدرسه راگبی به انگلستان سفر کرد و همان جا در یک مدرسه خصوصی در بمبئی ثبت نام شد تا بعدها در در رشته تاریخ ادامه تحصیل دهد.

علاقه سلمان رشدی به ادبیات باعث شد تا بعد از فارغ التحصیلی، اولین کتاب خود را با عنوان گریموس منتشر کند اما این کتاب مورد استقبال مردم قرار نگرفت. شش سال بعد، سلمان رشدی دومین اثر خود را به نام بچه‌های نیمه‌شب منتشر کرد که بر خلاف اثر قبلی توجه محافل ادبی را جلب کرد و برنده جایزه بوکر شد. اما محبوبیت آثار سلمان رشدی خیلی زود با انتشار چهارمین کتابش به نام آیات شیطانی از بین رفت و اهانت به باورهای مذهبی مسلمانان، از او نویسنده بی تعهدی ساخت که حتی در زادگاهش هم حمایت نمی شد.

مبارزه و شهادت

مدتی بعد از انتشار حکم اعدام سلمان رشدی، رسانه‏‌هاى خارجى تلاش کردند تا شایعه نادرست بخشودگی مشروط سلمان رشدی را سر زبان ها بیندازند. بر اساس این شایعات، در صورت توبه سلمان رشدی، حکم اعدام او لغو مى‏شد. اما امام خمینى(ره) در این باره فرمودند: «این موضوع صد در صد تکذیب مى‏گردد. سلمان رشدى اگر توبه کند و زاهد زمان هم گردد، بر هر مسلمان واجب است با جان و مال، تمامى همّ خود را به کار گیرد تا او را به دَرک واصل گرداند. اگر غیر مسلمانى از مکان او مطلع گردد و قدرت این را داشته باشد تا سریعتر از مسلمانان او را اعدام کند، بر مسلمانان واجب است آنچه را که در قبال این عمل مى‏خواهد به عنوان جایزه و یا مزد عمل به او بپردازند.»

 

در همان زمان، مصطفی مازح جوان انقلابی عضو حزب‏اللَّه‏لبنان مقدمات اجرای حکم سلمان رشدی را فراهم کرد. او موفق شد خود را به محل اقامت سلمان رشدی در یکی از هتل های لندن برساند و در هتل مستقر شود. اما نیروهای امنیتی به او مشکوک شدند و اتاق را محاصره کردند تا در نهایت انفجار مواد منفجره ای که در اتاق بود منجر به شهادت او شود.

شهید مصطفی مازح در وصیت نامه اش خطاب به امام خمینی (ره) نوشته بود: «هیچ کس تو را تنها نخواهد گذاشت... فرمایشات تو را در هر زمان و مکان اجرا خواهیم کرد. شجاعت تو را به یاد جهانیان خواهیم آورد و در روز برگزاری نماز در قدس شریف...»

 

زندگی پنهانی

32 سال از صدور حکم ارتداد سلمان رشدی می گذرد و در تمام این سال ها او همچنان با محافظ و به شکل مخفیانه در مجامع عمومی حاضر می شود. با این حال، سلمان رشدی در آخرین مصاحبه خود با روزنامه آرتس اعلام کرده که آثار فتوای قتل اش هنوز به طور کامل از زندگی او پاک نشده است: «زمانی که (امام) خمینی علیه من فتوا داد، برای مدتی فکر کردم که همه چیز برایم تمام شده، مدت‌های زیادی نمی‌توانستم راحت زندگی کنم، به راحتی نمی‌توانستم هرآنچه را که می‌خواهم بر زبان آورم، چون تحت تدابیر امنیتی خیلی شدید مخفیانه زندگی می‌کردم. مدت زمان زیادی از آن فتوا می‌گذرد و من هنوز زنده‌ام، مردم فکر می‌کنند که فتوای من به فراموشی سپرده شده است، من دیگر نمی‌ترسم و اکنون آنچه را که می‌خواهم به راحتی به زبان می‌آورم.»

این در شرایطی بود که سلمان رشدی همراه با محافظان دولتی و بدون حضور عکاسان در این مصاحبه شرکت کرده بود. مصاحبه ای که حتی محل انجام آن هم اعلام نشد!

 

ممنوعیت حضور غیرفیزیکی سلمان رشدی

وحشت سلمان رشدی از حضور در مجامع عمومی به همین جا ختم نمی شود. نفرت جهانی از این نویسنده مرتد آنقدر ماندگار است که او حتی از ظاهر شدن در ویدئو کنفرانس ها هم احساس امنیت نمی کند!

چند هفته قبل، وقتی مشاوران سلمان رشدی اعلام کردند که او قصد شرکت در جشنواره بین المللی ادبیات هند را دارد، تجمع های اعتراض آمیزی از سوی مسلمانان این کشور به راه افتاد. نتیجه این تجمعات لغو سفر سلمان رشدی به زادگاهش بود.

سازمان های اطلاعاتی در ایالت های مهاراشترا و راجستان هند اعلام کردند که گروهی در بمبئی در نظر دارند او را در جیپور به قتل برسانند و به همین دلیل سلمان رشدی تصمیم گرفت از طریق ویدئو کنفرانس در نشست های جشنواره حضور داشته باشد. اما این حضور غیرفیزیکی هم با مخالفت مسلمانان هندی رو به رو شد و صاحب مکان برگزاری این جشنواره اعلام کرد که عده ای از مخالفان سلمان رشدی به محل برگزاری مراسم وارد شده اند تا از پخش تصاویر او جلوگیری کنند. به این ترتیب نام سلمان رشدی از فهرست شرکت کنندگان در جشنواره خط خورد.

 

رسوایی های اخلاقی

شهرتی که سلمان رشدی به خاطر رفتارهای غیراخلاقی اش به دست آورده، کمتر از شهرت او بعد از انتشار کتاب آیات شیطانی نیست. سلمان رشدی که در 4 ازدواج پیشین خود هر بار یکی از مدل های جنجالی انگلستان را به عنوان همسر خود معرفی کرده، این بار یک رسوایی اخلاقی جدید به بار آورده که پای آن به فیس بوک هم رسیده است.

 

مدتی قبل، دیلی میل خبر داد که یکی از کاربران 30 سال فیس بوک به نام «دوراح رز» از روابط خود با سلمان رشدی پرده برداشته و پیام های مبتذلی را که رشدی برای او ارسال می کرده منتشر کرده است.

دوراح که شهرت اخلاقی خوبی ندارد، به دلیل افشای این رابطه از سوی سلمان رشدی تهدید شده و در ارتباط با رسانه ها از رشدی به عنوان فردی بی ادب که چندین بار نامه خشونت آمیز ارسال کرده یاد می کند.

سلمان رشدی نویسنده ضد اسلام و ضد انقلاب که توسط حضرت ایت الله امام خمینی (ره) مرتد شناخته شده بود و حکم این خود فروخته را مرتد اعلام کرده بود اخیرا کتابی را منتشر کرده است که خاطرات دوران زندگی پنهانی اش را به چاپ رسانده است.

 سلمان رشدی نویسنده مرتد کتاب ایات شیطانی خاطرات دوران زندگی پنهانی اش را در پی مرتد شناخته شدنش از سوی امام خمینی (ره) را منتشر کرد.

در این کتاب ضمن توهین مجدد به ایات قران و به مقدسات اسلام خاطرات زندگی پنهانی اش در زمانی که از سوی امام خمینی (ره) به عنوان مرتد شناخته شده بود و حکم او از سوی امام صادر شده بود منتشر کرده است.

در کتاب موهن او، جز دروغ و خیال پردازی چیز دیگری به چشم نمی خورد این کتاب به دستور برخی از سران اسرائیل توسط سلمان رشدی نوشته شده است سلمان رشدی حدود دوسال است که در اسرائیل به سر می برد و نهایتا برای چاپ کتاب شیطانی دومش به امریکا رفته است.

این کتاب به ده زبان زنده دنیا به چاپ رسیده است که به جهت سیاه نمایی چهره ایران و روحانیت و جوامع اسلامی به دستور صهیونیست ها نوشته شده است .

در این کتاب سعی شده است تا با مظلوم نمایی این مرتد شیطان پرست مردم دنیا را بر علیه اسلام و جوامع اسلامی بشوراند .

به نوشته روزنامه جمهوری اسلامی نویسنده مرتد کتاب آیات شیطانی بعد از شنیدن خبر افزایش جایزه اعدام وی که توسط بنیاد 15 خرداد اعلام شده، در گفتگو با بی.بی.سی گفت: من یک مرد مرده هستم، احساس خوبی ندارم، دچار بیماری "کلوستروفوبیا" (ترس از فضای تنگ و محصور) شده‌ام که برایم بسیار دردآور است. سلمان رشدی در این گفتگو افزود: قدم زدن در باغ، رفتن به فروشگاه، ملاقات خانواده و پرواز با هواپیما به صورت عادی برایم غیرممکن است.

روزنامه انگلیسی «دیلی‌میل» به بهانه انتشار فیلم موهن، مصاحبه‌ای را با سلمان رشدی انجام داده است. رشدی در این مصاحبه به بخشی از پیامدهایی که نوشتن کتاب موهن برای او داشته، اشاره کرده است.

حس کردم که مرده‌ام

رشدی در ابتدای این مصاحبه از اولین احساسش پس از آنکه فتوای امام خمینی(ره) را شنید می‌گوید: «حس خوبی نبود. حس کردم که من یک مرد مرده‌ام».

وی که اکنون در انگلیس آزادی بیشتری پیدا کرده در مورد 10 سالی که کاملا مخفی شده بود، می‌گوید: «قدم زدن بدون یک محافظ شخصی، رفتن به خرید، دیدن خانواده، پرواز با هواپیما، تمام این‌ها در آن زمان برای من غیرممکن بود».

سلمان رشدی تا سال 1998 تحت حفاظت بسیار شدید قرار داشت و زندگی پنهانی داشت. به نوشته دیلی‌میل وی تا آن زمان مجبور به تغییر مداوم محل خانه امن خود بوده است. او همچنین همواره محافظان مسلحی همراه خود داشته و با نام مستعار «جوزف آنتون» زندگی می‌کرده است.
این نویسنده انگلیسی که تاکنون 4 بار ازدواج کرده، عنوان می‌کند که از «ماریانه ویگین» همسر خود (که دومین همسر وی بوده) به آن دلیل جدا شده که وی با رفتارهای خود امنیت او را به خطر می‌انداخته است.

او حتی سومین همسر خود را نیز زمانی انتخاب کرده است که در یک خانه امن و در خفا به سر می‌برده است.

سالانه یک میلیون دلار هزینه تامین امنیت رشدی

نویسنده دیلی‌میل اشاره می‌کند که پلیس انگلیس سالانه یک میلیون دلار برای محافظت از سلمان رشدی هزینه می‌کرده و همین امر انتقادات زیادی را متوجه رشدی کرده است.

خود رشدی در این باره می‌گوید: «بزرگترین مشکلی که بود و من همیشه به آن فکر می‌کردم، این بود که من نمرده بودم. اگر من مرده بودم هیچ‌کس در انگلیس به هزینه‌های امنیت من اعتراض نمی‌کرد».

«زندگی تحت سایه فتوا، شبیه به یک زندان بود.» این را رشدی می‌گوید و عنوان می‌کند که برخی فکر می‌کنند که او در وضعیت خوبی به سر می‌برد، اما او احساس می‌کرده که در زندان به سر می‌برد.

او در این مصاحبه مدعی شده است که قصد توهین به اسلام را نداشته و کتاب او نفی‌کننده اسلام و پیامبر آن نبوده است.

رشدی در مصاحبه خود با دیلی‌میل می‌گوید، فکر نمی‌کند که امروز ناشری حاضر به چاپ مجدد کتاب او شود. او می‌افزاید: «خطر حملات امروز بیش از آنچیزی است که قبلا وجود داشت».

 

وی در مورد کتاب زندگینامه خود نیز صحبت می‌کند و می‌گوید: «... اگر فعالیت‌های پلیس انگلیس و سرویس‌های اطلاعاتی نبود، من قادر به نوشتن این کتاب نبودم. بسیار سپاسگزارم».

سلمان رشدی سال‌هاست که تحت حمایت سرویس‌های اطلاعاتی انگلیس و کشورهای غربی قرار دارد، و حمایت دولت انگلیس از وی به حدی است که او در سال 2007 از دست ملکه این کشور، نشان شوالیه دریافت کرد.

 

حامد علامتی، دبیر کل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در گفت‌وگو با  فارس اظهار داشت: این اتحادیه در نظر دارد که بازی رایانه‌ای با عنوان «کابوس مرگ» را تولید کند.

وی ادامه داد: کابوس مرگ به موضوع هلاکت سلمان رشدی می‌پردازد و در این بازی افراد، مراحل مختلفی را طی می‌کنند تا سلمان رشدی را به هلاکت برسانند.

علامتی با اشاره به اینکه این بازی در پی فرمان تاریخی امام خمینی(ره) مبنی بر ارتداد سلمان رشدی نویسنده مرتد کتاب آیات شیطانی، طراحی شده است، گفت: روحیه استکباری ستیزی، مقاومت و اعتماد به نفس دانش‌آموزان با انجام این بازی بالا می‌رود.

وی با اشاره به این نکته که سناریوی این بازی تدوین شده است، بیان داشت: مصمم هستیم این بازی در طول سال تحصیلی جاری تولید شود

 

سلمان رشدی که به دلیل انتقادات خاص از مارگارت تاچر نخست وزیر وقت انگلیس از خود چهره ای روشنفکر ساخته بود، پس از نوشتن داستان بلندی به نام «بچه های نیمه شب»، توانست بزرگترین جایزه ادبی انگلیس را دریافت کند و جای خود را در نزد برخی مخاطبان ادبی و داستانی در این کشور باز کند. در سال ۱۹۸۸، سلمان رشدی آخرین اثر خود را تحت عنوان «آیات شیطانی» و با حمایت مالی هنگفت لابی‌های صهیونیستی منتشر کرد. اختصاص نیم میلیون دلار از سوی یک یهودی صهیونیست به سلمان رشدی، تنها بخشی از چنین حمایتهایی محسوب می شد. وی در این کتاب، وقیحانه ترین اهانتها را متوجه ساحت مقدس پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و خاندان مطهر ایشان ساخت. همچنین در این کتاب، صحابه بزرگواری مانند بلاس حبشی و سلمان فارسی با بدترین و سخیف‌ترین اوصاف ممکن از سوی نگارنده مورد خطاب قرار گرفتند. همانگونه که پیش بینی می شد، لابی های صهیونیستی متعاقب انتشار این اثر شیطانی، حمایتهای خود را از آن ادامه دادند و این کتاب با تبلیغاتی گسترده از سوی این محاقل اسلام ستیز رو به رو شد.

سردمداران رژیم صهیونیستی و ایالات متحده آمریکا، علی رغم آگاهی نسبت به خشم و اعتراض مسلمانان در قبال اقدام سلمان رشدی، آن را اثری انقلابی خوانده و با انعقاد قراردادهای کلان در کشورهای اروپایی، آسیایی و دیگر کشورهای جهان، به ترجمه و توزیع گسترده آن پرداختند. به صورت همزمان، نهادهای امنیتی غرب نیز به محافظت از نویسنده اثر آیات شیطانی پرداختند تا به این ترتیب، هدفمند بودن اقدام غرب و رژیم صهیونیستی در  تقابل با دین مبین اسلام بر همگان مسجل گردد. حتی مقامات آمریکایی یک گام فراتر نهاده و با دعوت از سلمان رشدی و همسرش به ایالات متحده، از وی خواستند تا در دفاع از این اثر وقیحانه سخنرانی کند. هر اندازه حمایتهای تبلیغاتی غرب و رژیم صهیونیستی از اقدام سلمان رشدی بیشتر می شد، واکنش مسلمانان جهان نیز در این خصوص جدی تر می شد. نقطه اوج این واکنشها، تظاهرات مسلمانان پاکستان در مقابل مرکز فرهنگی ایالات متحده آمریکا در اسلام آباد بود. این تجمع، با شهادت ۵ تن و مجروح شدن ۱۰۰ تن دیگر همراه شد. نمایندگان مجلس شورای ملی پاکستان نیز در دفاع از تظاهر کنندگان و در اعتراض به کشتار وحشیانه آنها توسط نیروهای پلیس و دولت، جلسه مجلس را ترک کردند. شهادت جمعی از مسلمانان پاکستان، نقطه عطفی در مبارزات جهان اسلام علیه کتاب آیات شیطانی، سلمان رشدی و حامیان آن محسوب می شد. درست در چنین مقطع حساسی حضرت امام خمینی (ره) در تاریخ ۲۵ بهمن سال ۱۳۶۷ فتوای ارتداد و قتل نویسنده کتاب آیات شیطانی را صادر کردند. در این فتوا آمده بود:

«به اطلاع مسلمانان غیورسراسرجهان میرسانم، مؤلف کتاب آیات شیطانی که علیه اسلام وپیامبروقرآن تنظیم وچاپ ومنتشرشده است، همچنین ناشرانِ مطلع ازمحتوای آن، محکوم به اعدام میباشند. ازمسلمانان غیورمیخواهم تا درهرنقطه که آنان رایافتند، سریعاآنها را اعدام نمایندتادیگرکسی جرأت نکندبه مقدسات مسلمین توهین نماید وهرکس دراین راه کشته شود، شهیداست انشاءاللّه. ضمنااگرکسی دسترسی به مؤلف کتاب دارد، ولی خودقدرت اعدام آنرا ندارد، اورابه مردم معرفی نماید تا به جزای اعمالش برسد».

حمایت گسترده جهان اسلام از  فتوای امام خمینی (ره)، وحشت سلمان رشدی و حامیان وی را برانگیخت. در خصوص این فتوای تاریخی نکاتی وجود دارد که لازم است مورد توجه و مداقه قرار گیرد:

نخست اینکه بر اساس فقه پویای شیعه و بر مبنای ماهیت حکم صادره از سوی حضرت امام (ره)، این فتوا مقید به زمان و مکان خاصی نبوده  و در هر شرایطی قابل اجرا می باشد. این حکم و آثار و متعلقات آن تا به امروز به قوت خود باقی مانده و در آینده نیز باقی خواهد ماند. در آیه مبارکه ۲۱۷ از سوره بقره آمده است :

«هر کس که از دین خود روی بگرداند، کافر شده و اعمالش نابود می شود و اینان اهل آتشند.»

فقهای امامیه، شافعی، حنبلی و حنفی نیز جملگی بر روی این مسئله اتفاق نظر دارند که هر فردی از دین اسلام عدول کند و مرتد شود، مصداق کافر بوده و خونش حلال می باشد. از سوی دیگر، سلمان رشدی دارای خانواده ای مسلمان و خود او نیز در ابتدا مسلمان بوده است. به عبارت بهتر، وی از دین مبین اسلام عدول کرده و حکم «ارتداد» در خصوص وی صدق می کند. فراتر از آن، سلمان رشدی مرتکب جرمی بزرگ تر یعنی توهین به مقدسات اسلامی گردیده و به ساحت مقدس پیامبر عظیم الشان اسلام (صلی الله علیه و آله) جسارت کرده است. بدیهی است که در چنین شرایطی فتوای حضرت امام خمینی و حکم تاریخی ایشان، معطوف به هر دو جرم نویسنده کتاب موهن آیات شیطانی می باشد : «کلیت ارتداد» و «ابراز کفر از طریق توهین به مقدسات اسلامی».

نکته دوم، به مسئله لزوم دفاع از حریم دین مبین اسلام و مرزهای عقیدتی آن از سوی «امت اسلامی» باز می گردد. حضرت امام خمینی (ره) در این حکم امت اسلامی را مورد خطاب قرار داده و اجرای حکم را منوط به جامعه یا کشوری خاص از عالم اسلامی نفرموده اند. این رویکرد جامع الاطرافبنیانگذار جمهوری اسلامی ایران برگرفته از نوع نگاه ایشان نسبت به مفاهیم والای امت اسلامی و جهان اسلام است. بر این اساس، دفاع از حریم عقیدتی و فکری اسلام، به مثابه دفاع از جان، مال و ناموس هر انسان مسلمانی واجب می باشد و امت واحده اسلامی در چنین شرایطی وظیفه دارند به مثابه اجزای یک پیکر، از حریم جوامع مسلمین (در ابعاد مختلف فکری و عملی) دفاع کنند.

نکته آخر اینکه حکم حضرت امام خمینی (ره) در بهمن ماه سال ۱۳۶۷ و پس از پایان دوران دفاع مقدس صادر شد. دشمنان قسم خورده غربی و صهیونیستی نظام و انقلاب اسلامی که تصور می کردند به واسطه هشت سال جنگ تحمیلی، قدرت نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان کاهش پیدا کرده است، به ناگهان با خیل عظیمی از حمایتهای جهانی از حکم حضرت امام خمینی (ره) مواجه شدند. این موضوع شوک سختی به حامیان سلمان رشدی و کتاب آیات شیطانی وارد ساخت و آنها را در بهت و حیرتی عمیق فرو برد.

در نهایت اینکه با وجود گذشت سه دهه از صدور فتوای تاریخی حضرت امام خمینی (ره) در خصوص سلمان رشدی، همچنان این حکم به قوت خود باقیست. بنابراین، امروز صرفا روزی برای «بازخوانی فتوای حضرت امام (ره)» نبوده و بلکه روزی برای «یادآوری» آن و تاکید بر ثبوت و استواری این فتوای غیرتمندانه است. این فتوا نماد غیرت و آگاهی رهبر پیر و فرزانه ای است که دفاع از کیان اسلام را وظیفه ای اصلی و غیر قابل مصالحه و معامله برای امت واحده اسلامی می دانست.

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

ویدئوی احیاء دستخط و بازآفرینی قرآنهای منسوب به ائمه اطهار (ع) : برای نمایش روی تصویر کلیک کنید

مطالب پیشنهادی