
سیاستگذاری و چهارچوب فکری در بیان نظریه «فقیه غایب» روندی چندمرحلهای و بینرشتهای است که از طریق تلفیق مفاهیم نمادین، هنری، دینی و حقوقی، یک چارچوب جامع برای نقد ساختارهای موجود و ارائه راهکار تحولآفرین در نظام جمهوری اسلامی ایران رقم زده است. بهطور کلی میتوان این روند را در پنج محور کلیدی بررسی کرد:
سیاستگذاری از زمان ارائه مدل مفهومی «پرچمهای سیاه خراسان» تا تدوین کتاب «فقیه غایب»، یک مسیر تحولآفرین را رقم زده که میتوان اصول آن را بهصورت زیر خلاصه کرد:تلفیق چندرشتهای: ادغام مفاهیم هنری، دینی، حقوقی و سیاسی برای ارائه یک چارچوب جامع؛استفاده از نمادپردازی و هنر: بهرهگیری از خوشنویسی، طراحی نوین و نمادهای تاریخی بهمنظور ایجاد بیداری فرهنگی و معنوی؛رویکرد عملیاتی و اجرایی: تبدیل ایدههای نمادین به پروژههای ملموس مانند مجموعه قرآنیوم، احیای آثار مقدس و طرحهای معماری؛تحلیل و استدلال آکادمیک: بهرهگیری از منابع اصلی اسلامی و تحلیلهای حقوقی برای نقد ساختارهای موجود و ارائه راهکارهای اصلاحی؛ ایجاد نهادهای انتشاری و رسانهای: تأسیس انتشارات و پلتفرمهای خبری بهمنظور انتشار و بسط نظریه به صورت گسترده در جامعه؛تدوین اثر نهایی پژوهشی: انتشار کتاب «فقیه غایب» به عنوان مستند و نتیجه نهایی سیاستگذاری فکری، که جایگاه امام زمان را از منظر مشروعیت دینی و حقوقی مطرح میکند.این رویکرد چندبعدی، نشاندهنده یک سیاستگذاری استراتژیک و بلندمدت در بیان نظریه «فقیه غایب» است که از طریق مراحل نمادپردازی، اجرایی، حقوقی، انتشاری و پژوهشی به یک چارچوب علمی منسجم تبدیل شده و زمینه بحثهای عمیق در محافل دینی و سیاسی ایران را فراهم آورده است.
۱. مرحله ایدهپردازی و نمادپردازی
پرچمهای سیاه خراسان:
این مدل مفهومی، با بهرهگیری از نمادهای تاریخی و دینی (بهویژه مرتبط با ظهور امام زمان)، بستر فکری اولیه را فراهم ساخت. استفاده از عناصر بصری و مفهومی مانند «نگارش علیا» و «کمان عاشورا» نه تنها به عنوان نمادهایی از بیداری معنوی بلکه بهعنوان ابزاری برای تقابل با مفاهیم فراماسونری و انتقاد از ساختارهای موجود مطرح شد.
روش نوین:
استفاده از هنر خوشنویسی و طراحی نوین بهمنظور ارائه نام «جلاله الله» در قالب نرمافزار نگارش علیا، به عنوان گامی ابتکاری در ادغام فناوری با ارزشهای دینی و فرهنگی برجسته است.
پرچمهای سیاه خراسان ندایی برای بصیرت و آمادگی در عصر فتنهها است
نگارش علیا: طرحی الهامگرفته از کلام وحی و آموزههای اهلبیت (علیهمالسلام)
طرح «بیرقهای سیاه خراسان» که در ابتدا با نام «نگارش علیا» و با هدف تحقق منویات مقام معظم رهبری در زمینه جنبش نرمافزاری، مهندسی فرهنگی، نوآوری و شکوفایی، در مقیاسی محدود به جامعه هنری عرضه گردید، فراتر از انتظارات، مورد توجه قرآنپژوهان و محققان مباحث مهدویت قرار گرفت. این استقبال گسترده، ریشه در پشتوانه عمیق روایی و قرآنی این طرح دارد که جز با عنایت حضرت ولیعصر (عج) و ولینعمتمان حضرت امام رضا (علیهالسلام) قابل تصور نبود.
در عصری که فتنههای پیشگوییشده در قرآن و روایات ائمه اطهار (علیهمالسلام) در شرف وقوع یا به وقوع پیوستهاند، «بیرقهای سیاه خراسان» تلاشی است برای آگاهیبخشی و بصیرتافزایی.
دعوت به تفکر و تعمق:
از تمامی اندیشمندان، پژوهشگران و دغدغهمندان عرصه دین و مذهب دعوت شد تا با دقت و تعمق بیشتر، قرآن مجید، بهویژه سوره توبه، و نهجالبلاغه امیرالمومنین (علیهالسلام) را با رویکردی متمرکز بر محتوای «بیرقهای سیاه خراسان» مطالعه و مرور نمایند. این بررسی دقیق، به درک عمیقتری از اهمیت و ضرورت این طرح در شرایط کنونی جهان منجر خواهد شد.
ویژگیهای منحصربهفرد طرح:
استقلال و بیوابستگی: این طرح به هیچ شخص یا نهادی وابسته نبوده و تماماً متکی بر عنایات الهی و رهنمودهای معصومین (علیهمالسلام) است.
محتوای مبتنی بر کلام وحی: محوریت طرح، اسم جلاله «الله» با الهام از آیه شریفه «کلمة الله هی العلیا» و سایر آیاتی است که از این اسم جلاله استفاده شده است.
اهداف متعالی:
مسجد ثقلین: طراحیشده با نام جلاله «الله»، با هدف زمینهسازی برای بازسازی بقیع.
قرآن علیا و نهجالبلاغه علیا: (با خطی غیرقابل خواندن در نگاه اول)، برای مقابله با فتنههای پیاپی کفار در ساخت فیلمها، چاپ کاریکاتورهای موهن و کتاب آیات شیطانی.
کمان عاشورا: طراحیشده برای مقابله با «چشم دجال» و ارسال پیامی هشدارآمیز به تمام دجالصفتان و حامیان آنها، با این امید که هلاکت دجال به دست یگانه منجی عالم بشریت به زودی محقق گردد.
ندای خونخواهی:
«بیرقهای سیاه خراسان» با شعار رسا و کوبنده: «الا یا اهل العالم قتل الزهرا و بعلها و بنوها علیهم السلام مظلومین» و ابلاغ آن به کشورهای اسلامی، به خونخواهی حضرت صدیقه طاهره (سلاماللهعلیها) و شوهر و فرزندان مظلوم او به پا خاست . این قیام، تا تحقق حق اول مظلوم عالم اسلام، یعنی معرفت و شناخت کامل عترت رسول اکرم (صلیاللهعلیهوآله) و تمسک به آن در کنار قرآن مجید، ادامه خواهد داشت. چرا که تا این حق ادا نشود، هیچ حقی برای مسلمانی قابل تصور نیست.
۲. مرحله اجرایی و عملیاتی
معرفی مجموعه قرآنیوم و احیای آثار:
گسترش فعالیتها از طریق ارائه مجموعه ترجمههای قرآن کریم (قرآنیوم) و احیای دستخط و آثار ائمه اطهار و پیامبر اکرم، نشان از تلاش برای تبدیل ایدههای نمادین به پروژههای ملموس و عملی در حوزه معارف اسلامی دارد.
طرحهای معماری و شهرسازی:
طراحی مدل مفهومی برای معماری مسجد ثقلین با هدف زمینهسازی برای بازسازی حرم مطهر ائمه اطهار در بقیع، نشانگر رویکردی نوآورانه در حوزه شهرسازی مذهبی و احیای میراث است.
۳. تدوین چارچوب حقوقی و انتقادی
دادخواست شکایت از غیبت امام زمان:
تنظیم دادخواست به عنوان یک اقدام حقوقی و سیاسی جهت ابراز عدم رضایت از وضعیت فعلی ولایت فقیه و تأکید بر جایگاه حقیقی امام زمان در نظام جمهوری اسلامی، جزء مهمی از سیاستگذاری است.
روشهای آکادمیک:
استفاده از استدلالهای مبتنی بر منابع اصلی اسلامی (آیات قرآن، احادیث معتبر) و تحلیلهای حقوقی (ارجاع به اصول قانون اساسی مانند اصل ۵ و اصل ۱۱۱) در کنار تحلیلهای سیاسی، چارچوبی علمی برای نقد ساختارهای موجود ایجاد کرده است.
۴. تأسیس نهادهای انتشاری و رسانهای
انتشارات دانش بنیان قرآنیوم:
تأسیس این نهاد برای انتشار گسترده آثار احیا شده و ترجمههای نوین قرآن و متون دینی، نشان از رویکرد راهبردی در تدوین و ترویج نظریه «فقیه غایب» دارد. این انتشارات به عنوان پلتفرمی برای ارائه دانش پژوهشی و فرهنگی عمل میکند.
پلتفرمهای خبری و وبلاگی:
فعالیتهایی مانند مدیریت وبسایت «موذن حرم»، پایگاههای خبری (مانند پایگاه اربعین) و شبکههای وبلاگی، به انتقال محتوی و بسط بحثهای اصلاحطلبانه در فضای مجازی کمک کرده و نقش مهمی در شکلگیری فضای گفتوگو و نقد عمومی ایفا میکنند.
۵. تالیف و انتشار اثر نهایی
کتاب «فقیه غایب»:
تالیف این کتاب به عنوان culmination یا اوج روند پژوهشی، نشاندهنده بلوغ نظریه و سیاستگذاری فکری است. این اثر، جایگاه حقوقی و شخصیت حقیقی امام زمان را در نظام جمهوری اسلامی از منظر دینی، حقوقی و سیاسی مورد بررسی قرار داده و راهکارهایی برای انتقال مشروعیت رهبری ارائه میکند.
جمعبندی و اصول سیاستگذاری
سیاستگذاری از زمان ارائه مدل مفهومی «پرچمهای سیاه خراسان» تا تدوین کتاب «فقیه غایب»، یک مسیر تحولآفرین را رقم زده که میتوان اصول آن را بهصورت زیر خلاصه کرد:
تلفیق چندرشتهای: ادغام مفاهیم هنری، دینی، حقوقی و سیاسی برای ارائه یک چارچوب جامع؛
استفاده از نمادپردازی و هنر: بهرهگیری از خوشنویسی، طراحی نوین و نمادهای تاریخی بهمنظور ایجاد بیداری فرهنگی و معنوی؛
رویکرد عملیاتی و اجرایی: تبدیل ایدههای نمادین به پروژههای ملموس مانند مجموعه قرآنیوم، احیای آثار مقدس و طرحهای معماری؛
تحلیل و استدلال آکادمیک: بهرهگیری از منابع اصلی اسلامی و تحلیلهای حقوقی برای نقد ساختارهای موجود و ارائه راهکارهای اصلاحی؛
ایجاد نهادهای انتشاری و رسانهای: تأسیس انتشارات و پلتفرمهای خبری بهمنظور انتشار و بسط نظریه به صورت گسترده در جامعه؛
تدوین اثر نهایی پژوهشی: انتشار کتاب «فقیه غایب» به عنوان مستند و نتیجه نهایی سیاستگذاری فکری، که جایگاه امام زمان را از منظر مشروعیت دینی و حقوقی مطرح میکند.
این رویکرد چندبعدی، نشاندهنده یک سیاستگذاری استراتژیک و بلندمدت در بیان نظریه «فقیه غایب» است که از طریق مراحل نمادپردازی، اجرایی، حقوقی، انتشاری و پژوهشی به یک چارچوب علمی منسجم تبدیل شده و زمینه بحثهای عمیق در محافل دینی و سیاسی ایران را فراهم آورده است.