انتشارات دانش بنیان قرآنیوم

مرکز مقابله و پاسخ به اهانت‌ها و تحرکات‌ جریان های شیطانی علــیه ساحت مقدس ائمه اطهار ، قرآن کریم ، اعتاب مقدسه و سایر مقدسات اسلامی

دعای هفتم صحیفه سجادیه با دستخط منسوب به امام سجاد علیه السلام

رساله ذهبیه با دستخط منسوب به امام رضا(ع) بازآفرینی شد

رساله ذهبیه برای نخستین بار با دستخط منسوب به حضرت علی بن موسی الرضا(ع) در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی احیاء و بازآفرینی و به محضر آن حضرت اهدا شد. به گزارش خبرنگار ایکنا، طب الرضا یا رساله‌ ذهبیه کتابی است پزشکی از امام رضا(ع) که بر خلاف کتب دیگر که معمولاً توصیه‌های پزشکی را از میان احادیث ائمه گلچین می‌کنند وجود مبارک امام رضا(ع) آن را نگاشته‌اند.این نسخه از رساله ذهبیه برای نخستین بار توسط حمید رابعی با دستخط منسوب به حضرت علی بن موسی الرضا(ع) به وسیله رسم الخط قرآن شماره ۱۵۸۶ منسوب به عالم آل محمد(ص) حضرت علی بن موسی الرضا(ع) در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی احیاء و بازآفرینی و به محضر آن حضرت اهدا شده است.

رساله ذهبیه امام رضا(ع) مجموعه بیانات ارزشمند علمی و پزشکی امام است که در آن با شرح خواص اغذیه و اشربه، راهکارهای بهزیستی، بهداشت و سلامت را به انسان می‌آموزد و تکنیک‌های مقابله با بیماری‌ها و آسیب‌های روحی و روانی را مورد توجه و نقد و بررسی قرار می‌دهد. این رساله با اهمیت پزشکی، به درخواست مأمون خلیفه عباسی، توسط امام تقریر و تحریر شده است که امام، آن را بزرگوارانه ظاهرا خطاب به مأمون تقریر فرموده؛ اما در متن بیانات، افاضات جنبه‌ خطاب عمومی داشته و از مفاد آن شمیم فوائد همگانی به مشام می‌رسد.

در بخشی از این رساله در باب بیماری‌های تنفسی حضرت امام رضا علیه السلام برای در امان ماندن از زکام در زمستان سفارش به خوردن روزی سه قاشق عسل کرده اند همچنین استشمام گل نرگس و سیاه دانه نیز سفارش شده است. همچنین خوردن خیار و پرهیز از نشستن در آفتاب برای رهایی از زکام در تابستان سفارش شده است.

یادآور می‌شود، در بخشی از این کتاب حضرت امام رضا(ع) به صراحت می‌فرمایند که علم پزشکی یک علم تجربی است و گذشت زمان و امتحان بر روی راه‌های درمان باید صحت آن را مشخص کند لذا هر درمان و دارویی که در این رساله عنوان شده است مخصوص بیماری‌های شایع در همان عصر خواهد بود و درمان بیماری‌های عصر حاضر مستلزم تجربه و امتحان دارو و اطمینان از اثر بخشی آن است

رساله ذهبیه امام رضا (ع) مجموعه بیانات ارزشمند علمی و پزشکی امام است که در آن با شرح خواص اغذیه و اشربه، راهکارهای بهزیستی، بهداشت و سلامت را به انسان می‌آموزد و تکنیک‌های مقابله با بیماری‌ها و آسیب‌های روحی و روانی را مورد توجه و نقد و بررسی قرار می‌دهد. این رساله با اهمیت پزشکی، به درخواست مأمون خلیفه عباسی، توسط امام تقریر و تحریر شده است که امام، آن را بزرگوارانه ظاهرا خطاب به مأمون تقریر فرموده؛ اما در متن بیانات، افاضات جنبه‌ی خطاب عمومی داشته و از مفاد آن شمیم افادات همگانی به مشام می‌رسد.

با توجه به شیوع بیماری حاد تنفسی کرونا سفارش حضرت امام رضا در این رساله برای درمان زکام خالی از لطف نیست هر چند این سفارش مشخصا برای درمان یک نوع از بیماری زکام در عصر آن حضرت بوده و مطمئنا با تغییرات در نوع بیماری حتما تغییراتی در نوع درمان هم باید ایجاد شود .

در بخشی از این رساله در باب بیماریهای تنفسی حضرت امام رضا علیه السلام برای در امان ماندن از زکام در زمستان سفارش به خوردن روزی سه قاشق عسل کرده اند همچنین استشمام گل نرگس و سیاه دانه نیز سفارش شده است
همچنین خوردن خیار و پرهیز از نشستن در آفتاب برای رهایی از زکام در تابستان سفارش شده است

 

دانلود  رساله ذهبیه با دستخط منسوب امام رضا(ع)

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

ویدئوی احیاء دستخط و بازآفرینی قرآنهای منسوب به ائمه اطهار (ع) : برای نمایش روی تصویر کلیک کنید

مطالب پیشنهادی