انتشارات دانش بنیان قرآنیوم

مرکز مقابله و پاسخ به اهانت‌ها و تحرکات‌ جریان های شیطانی علــیه ساحت مقدس ائمه اطهار ، قرآن کریم ، اعتاب مقدسه و سایر مقدسات اسلامی

دعای هفتم صحیفه سجادیه با دستخط منسوب به امام سجاد علیه السلام

بازآفرینی نسخه کامل قرآن منسوب به امام رضا(ع) رونمایی شد

به گزارش ایکنا؛‌ حمید رابعی، مسئول بازآفرینی قرآن‌های منسوب به ائمه اطهار(ع) مرکز نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، با اعلام این خبر افزود: در طراحی قلم و نگارش این مصحف شریف از رسم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌الخط قرآن‌های شماره ۱۵۸۶ و ۴۳۵۴ استفاده شده است؛ این رسم‌الخط در کل قرآن به روایت حفص از قرائت عاصم، که قرآن رسمی جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود، اعمال شده است.

رابعی تصریح کرد: طبق تحقیقات قرآن شماره ۱۵۸۶ و بخشی از قرآن ۴۳۵۴ متعلق به یک نسخه هستند که در دو نسخه جداگانه نگهداری می‌شوند. بخش‌های دیگری از این قرآن نیز در سایر کتابخانه‌ها، مجموعه‌های فرهنگی و موزه‌های دنیا ردیابی شده است که تصاویر آن موجود و این مجموعه پیگیر الحاق این اوراق به مجموعه موجود در کتابخانه آستان قدس رضوی است. وی در معرفی نسخه بازآفرینی‌شده از قرآن منسوب به امام هشتم علی بن موسی الرضا(ع) گفت: پس از نگارش این قرآن افرادی با سلیقه شخصی خود اقدام به اعراب‌گذاری، نقطه‌گذاری و درج علائم و تزئیناتی کرده‌اند که گاه باعث تحریف و تغییر معانی آیات شده است.
وی در ادامه ۵ اختلاف در نقطه‌گذاری قرآن شماره ۵۳۵۴ و ۹ اختلاف در نقطه‌گذاری قرآن شماره ۱۵۸۶ با قرآن رسمی و رایج کشور را از نکات قابل تأمل پس از بررسی این نسخه دانست و افزود: با توجه به نامفهوم بودن بسیاری از این موارد می‌توان گفت این اختلافات ناشی از اشتباه و قصور شخص نقطه‌گذار بوده است.او ادامه داد:‌ پس از بازآفرینی قرآن‌های موجود در آستان قدس رضوی، بازآفرینی تمام قرآن‌های منتسب به ائمه اطهار(ع) که در کتابخانه‌ها و موزه‌های داخل و خارج از کشور در دسترس هستند به مرور انجام خواهد شد و در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به وجود بخشی از قرآن‌های منتسب به امام علی(ع)، امام حسن(ع)، امام حسین(ع)، امام سجاد(ع)، امام صادق(ع)، امام موسی کاظم(ع)، امام رضا(ع)، امام هادی(ع) و امام حسن عسکری(ع) در کتابخانه‌ها و موزه‌های داخل و خارج از کشور تصریح کرد: هیچ کدام از این قرآن‌ها به صورت کامل نبوده و بخش‌هایی از قرآن هستند که متأسفانه همین اوراق نیز در قرون گذشته به دلیل شرایط نگهداری نامناسب دچار تخریب شده‌اند و ان شاالله تمام آن‌ها همانند قرآن منتسب به حضرت علی(ع) بازآفرینی خواهند شد.

او افزود: کتابخانه مرکزی و موزه قرآن آستان قدس رضوی با در اختیار داشتن بیشترین تعداد قرآن منتسب به ائمه اطهار(ع) در کل دنیا به عنوان یکی از کانون‌های مهم جهت مراجعه محققان، هنرمندان و مشتاقان کلام وحی است و خوشبختانه شرایط مطلوبی برای نگهداری و نمایش این اوراق متبرک در اختیار دارد که بازآفرینی این قرآن‌ها به عنوان بخشی از اقدامات آستان قدس رضوی جهت نشر معارف اسلامی مورد توجه مسئولان این آستان مقدس قرار دارد.

رابعی خاطرنشان کرد: بهترین روشی که بدون دستکاری در نسخه‌های اصلی بتوان این صفحات را احیا کرد و در اختیار عموم قرار داد، استخراج رسم‌الخط موجود از هر نسخه است که با توجه به صفحات موجود و تبدیل آن به یک نرم‌افزار جامع این امکان فراهم شده است. در این طرح ضمن حذف زواید از نسخه‌های اصلی مانند نقوش، حرکات، نقاط و سایر زواید که پس از نگارش اولیه و توسط اشخاص دیگر اضافه شده‌اند، تمام کلام الله مجید با رسم‌الخط منسوب به هرکدام از ائمه اطهار(ع) آماده شده و همچنین صفحاتی که در نسخه‌های اصلی طی قرون گذشته مخدوش و یا مفقود شده‌اند و خوانایی آن را علیرغم ترمیم، دچار مشکل کرده است با کیفیت بالا در دسترس خواهند بود.

یادآوری می‌شود، همزمان با عید سعید غدیر خم نسخه بازآفرینی شده قرآن منسوب به حضرت علی(ع) در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی رونمایی شد که اکنون از طریق سایت این کتابخانه نیز قابل دریافت است. دانلود نسخه pdf بازآفرینی قرآن شماره 1586 کتابخانه مرکزی آستان قدس منسوب به امام رضا علیه السلام

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

ویدئوی احیاء دستخط و بازآفرینی قرآنهای منسوب به ائمه اطهار (ع) : برای نمایش روی تصویر کلیک کنید

مطالب پیشنهادی