انتشارات دانش بنیان قرآنیوم

مرکز مقابله و پاسخ به اهانت‌ها و تحرکات‌ جریان های شیطانی علــیه ساحت مقدس ائمه اطهار ، قرآن کریم ، اعتاب مقدسه و سایر مقدسات اسلامی

دعای هفتم صحیفه سجادیه با دستخط منسوب به امام سجاد علیه السلام

تشریح ارتباط نمازگزار با حضرت زهرا در مقدمات ، ارکان و تعقیبات نماز

همزمان با ایام فاطمیه ، حمید رابعی مدیر مسئول انتشارات قرآنیوم در جمع دانش آموزان دبیرستان افشار مشهد به تشریح ارتباط نماز و نمازگزار با حضرت زهرا در مقدمات ، ارکان و تعقیبات نماز پرداخت 

حمید رابعی با اشاره به آیه «ویل للمصلین» ، این آیه را در شأن کسانی دانست که از دین و اسلام چیزی جز پوسته ظاهری آنرا آن ‌هم برای ریا و تظاهر درک نکرده‌ و عمر خود را در مسیر مطامع شیطانی جریان‌های مخالف و معاند آرمان‌ها و سیره حضرت زهرا(س) صرف کرده و می‌کنند.
وی با اشاره به مفاهیم عرفانی اذان و شأن موذن در جامعه اسلامی با اشاره به حدیثی از حضرت امام صادق(ع)* مفهوم عبارت «حی علی خیرالعمل» را حرکت و شتاب در مسیر جلب محبت حضرت زهرا(س) و فرزندان او دانست و تصریح کرد: نقطه آغاز ارتباط مسلمان نمازگزار و فریضه نماز با وجود مقدس حضرت زهرا(س) در بیان ذکر «حی علی خیر العمل» شکل می‌گیرد و این موضوع تا پایان انجام فریضه نماز و حتی پس از آن ادامه پیدا می‌کند.


رابعی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مفاهیم بلند سوره حمد عبارت «الصراط المستقیم» را سیره عملی و نظری حضرت زهرا(س) عنوان کرد و افزود: حرکت در این راه مستقیم که دفاع از حریم ولایت بالاترین درجه آن است با یک مشخصه در همین سوره معرفی شده است و آن اشاره به اتمام نعمت و اکمال دین با ولایت حضرت علی(ع) در روز غدیر است که در آیه «صراط الذین انعمت علیهم» به آن تصریح شده است و درخواست نمازگزاری که ادعای عبودیت و استعانت از خدا را دارد و سخن خود را با ستایش پروردگار عالمیان آغاز میکند موید این حقیقت تاریخی است.


حمید رابعی سپس با اشاره به حوادث تلخ پس از رحلت حضرت رسول اکرم (ص) و حمله به خانه حضرت زهرا (س) و آتش زدن درب خانه توسط برخی منافقان ضمن اشاره به عبارت « المغضوب علیهم» خاطرنشان کرد: بدون شک غضب خداوند متعال در هیچ زمانی بالاتر از لحظه شهادت حضرت زهرا (س) نبوده است.
وی در ادامه قرائت سوره کوثر پس از سوره حمد را یکی از اختیارات نمازگزار دانست و افزود:طبق فرمایشات ائمه اطهار و حضرت رسول اکرم(ص) این سوره در شأن و مقام بانوی دو عالم حضرت صدیقه طاهره نازل شده است و می‌توان اختیار نمازگزار در قرائت این سوره در فریضه واجب نماز را یکی از دلایل ارتباط عمیق میان فریضه نماز و حضرت زهرا(س) دانست.
رابعی همچنین یکی از اذکار بسیار با فضیلت را صلوات حضرت زهرا(س) عنوان کرد و افزود: چه لحظه‌ای آسمانی‌تر و نزدیکتر به خدا می‌توان پیدا کرد آنگاه که انسان مسلمان و محب حضرت زهرا(س) و اهل‌بیت مطهر حضرت رسول اکرم (ص) در دعای دست خود می‌گوید «اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها و السر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک».

هرچند صلوات حضرت فاطمه (س) در کتب قدیمه وجود ندارد و از مرحوم شیخ انصارى شنیده شده ولى بخاطر ارتباطى که آن بزرگوار با حضرت بقیّة اللَّه ارواحنا فداه داشته است به احتمال قوى این دعا از حضرت صاحب الأمر ارواحنا فداه صادر شده است.

بعضی بر این باورند که منظور از «رازی که در وجود مقدس حضرت فاطمه (سلام الله علیها) به ودیعه گذاشته شده» امام زمان (عج) است. قرائت صلوات حضرت زهرا (س) در منابع به صورت ختم کردن وارد شده است. به این معنا که بر اساس توصیه بزرگان دین و علمای اسلام بهتر است این ذکر صلوات پانصد و سی مرتبه خوانده شود. یکی از فصیلت های این صلوات شریف مستجاب شدن حاجت ها است و مسلمانان می توانند با در نیت داشتن حاجاتی که از خداوند مسئلت دارند این ختم را انجام دهند و در‌حالتی که طبق صلاحدید خداوند بود به حاجاتشان دست یابند.


مسئول انتشارات قرآنیوم ذکر تسبیحات حضرت فاطمه زهرا(س) را یکی از تعقیبات سفارش شده برای هر نماز یومیه از سوی ائمه اطهار(ع) دانست و با اشاره به تاریخچه این تسبیحات تصریح کرد: نقطه اوج محبت و ارادت نمازگزار زمانی است که پس از اتمام نماز تسبیحات حضرت زهرا(س) را به عنوان تعقیبات نماز خود زمزمه می‌کند و این عمل او فریضه نماز را با وجود مقدس حضرت زهرا(س) به حد اعلای خود می‌رساند.

تسبیحات حضرت زهرا(س) ذکری شامل ۳۴ بار الله اکبر، ۳۳ بار الحمدلله و ۳۳ بار سبحان الله. بنابر روایات، این ذکر را پیامبر(ص) به حضرت زهرا(س) آموخت. در منابع حدیثی، روایات فراوانی درباره اهمیت تسبیحات حضرت زهرا(س) پس از نمازهای واجب روزانه آمده و جزو مشهورترین تعقیبات شمرده می‌شود و امام باقر(ع) آن را مصداق یاد خدا و ذکر کثیر دانسته است.


رابعی در پایان سخنان خود فریضه نماز را با استناد به آیات قرآن و احادیث ائمه اطهار ستون اخلاقی و دینی فرد مسلمان و جامعه اسلامی دانسته و حفظ سلامت فردی و اجتماعی جامعه اسلامی را منوط به انجام صحیح این فریضه که محبت به حضرت فاطمه زهرا(س) در سرتاسر آن موج می‌زند، دانست.

 


* وَ قَدْ رُوِیَ فِی خَبَرٍ آخَرَ: أَنَّ اَلصَّادِقَ عَلَیْهِ السَّلاَمُ سُئِلَ عَنْ مَعْنَى حَیَّ عَلَى خَیْرِ اَلْعَمَلِ. فَقَالَ: خَیْرُ اَلْعَمَلِ اَلْوَلاَیَةُ وَ فِی خَبَرٍ آخَرَ خَیْرُ اَلْعَمَلِ بِرُّ فَاطِمَةَ وَ وُلْدِهَا عَلَیْهِمُ اَلسَّلاَمُ.

-در روایتى آمده است که از امام صادق علیه السّلام دربارۀ حَیَّ عَلی خَیْرِ العَمل (بشتاب به سوى بهترین عمل) سؤال شد . آن حضرت فرمودند: بهترین عمل، ولایت [اهل بیت علیهم السلام ] است.
و در روایت دیگرى آمده است: بهترین عمل نیکى کردن به حضرت فاطمه علیها السّلام و فرزندان [امامان معصوم] ایشان است.

التوحید ج ۱، ص ۲۴۱، باب ۳۴، ح ۲ / مستدرک الوسائل، ج ۴، ص

 

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

ویدئوی احیاء دستخط و بازآفرینی قرآنهای منسوب به ائمه اطهار (ع) : برای نمایش روی تصویر کلیک کنید

مطالب پیشنهادی