انتشارات دانش بنیان قرآنیوم

مرکز مقابله و پاسخ به اهانت‌ها و تحرکات‌ جریان های شیطانی علــیه ساحت مقدس ائمه اطهار ، قرآن کریم ، اعتاب مقدسه و سایر مقدسات اسلامی

دعای هفتم صحیفه سجادیه با دستخط منسوب به امام سجاد علیه السلام

دعای جوشن کبیر با دستخط منسوب به امام سجاد(ع) منتشر شد

دستخط منسوب به امام سجاد(ع) پیش از این از روی قرآن شماره ۱۶ کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی به همت حمید رابعی احیا و تمام قرآن نیز با همین دستخط بازآفرینی شده است؛ از این رو بر اساس همین دستخط، بازآفرینی دعای جوشن کبیر نیز انجام شده است.امام سجاد(ع) از امام حسین(ع) و او از امام علی(ع) نقل کرده است که در یکی از جنگ‌ها، پیامبر(ص) زرهی سنگین پوشیده بود و آن زره جسمش را اذیت می‌کرد، جبرئیل نازل شد و ضمن رساندن سلام خدا بر پیامبر(ص) گفت: این زره را از بدنت بیرون بیاور و به جای آن این دعا را بخوان که برای تو و امت تو امان است. بنابراین علت نام‌گذاری این دعا به جوشن کبیر (به معنای زره بزرگ) نیز همین است.

شرح‌هایی بر دعای جوشن کبیر نوشته شده که مشهورترین آن‌ها شرح ملا هادی سبزواری به نام شرح الاسماء است. سبزواری بر اساس بند‌های دعا، به اشعار فارسی و عربی استشهاد و به اقتضای بحث، مباحث فلسفی، عرفانی و کلامی را طرح کرده است.

جوشن کبیر دعایی منقول از پیامبر اکرم (ص) در ۱۰۰ بند، حاوی ۱۰۰۱ نام و صفت خداوند است، در این دعا، بیشتر نام‌های خدا و تعبیرات دیگر از قرآن گرفته شده است و آن‌ها به گونه‌ای در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند که علاوه بر مُسَجَّع و موزون بودن، در بیشتر موارد، اسماء و صفات از لحاظ حروف پایانی نیز یک شکل و مشابه‌اند.

امروزه این دعا در ایران معمولاً یکی از بخش‌های ثابت مراسم شب‌های قدر در ماه رمضان است، عده‌ای نیز به سفارش روایات، این دعا را بر روی کفن خود می‌نویسند.

نسخه بازآفرینی شده دعای جوشن کبیر با دستخط منسوب به امام سجاد(ع) اینجا قابل دسترسی است.

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

ویدئوی احیاء دستخط و بازآفرینی قرآنهای منسوب به ائمه اطهار (ع) : برای نمایش روی تصویر کلیک کنید

مطالب پیشنهادی