انتشارات دانش بنیان قرآنیوم

مرکز مقابله و پاسخ به اهانت‌ها و تحرکات‌ جریان های شیطانی علــیه ساحت مقدس ائمه اطهار ، قرآن کریم ، اعتاب مقدسه و سایر مقدسات اسلامی

دعای هفتم صحیفه سجادیه با دستخط منسوب به امام سجاد علیه السلام

انتشار خطبه توحیدیه با دستخط منسوب به امام رضا علیه السلام

در آستانه روز زیارتی مخصوص حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام خطبه توحیدیه برای نخستین بار با دستخط منسوب به امام رضا علیه السلام توسط حمید رابعی بازآفرینی و پس از انتشار به کتابخانه آستان قدس رضوی اهدا شد. این نسخه منحصر به فرد از خطبه توحیدیه با دستخط منسوب به امام رضا علیه السلام به همراه ترجمه و شرح محمد شجاعی در 43 صفحه توسط انتشارات قرآنیوم منتشر شده است .

رسم الخط منسوب به امام رضا علیه السلام در این نسخه از روی قرآن شماره 1586 منسوب به آن حضرت استخراج شده است

مأمون عباسى چون بر خراسان استیلاء یافت،  در سال 198 هجرى برادرش امین نیز فوت کرد و در سال 200 هجرى قمری حضرت رضا علیه السلام را به خراسان آورد. در سال201 هجرى، با اصرار تام و الزام شدید، آن حضرت را به ولایتعهدى نصب و تعیین نمود. و ظاهراً این جریان در ماه رمضان واقع شد، و چون وفات آن حضرت در ماه صفر 203 بوده است، حدود یکسال و نیم منصب خلافتعهدى آن حضرت استمرار پیدا کرده است.

 انشاء  خطبه شریف توحیدیه در مجلس مأمون قبل از موضوع ولایتعهدى، و در اوایل سال 201 هجرى صورت گرفته است. براى اثبات مقام امامت و خلافت الهى آن حضرت، با در دسترس داشتن این خطبه شریف، حاجتى به نصوص دیگر و ذکر ادلّه نقلى یا عقلى یا شواهد دیگر نیست . بیان این حقائق و معارف الهى و تحقیق این لطائف عرفان و دقائق لاهوتى، آن هم بدون سابقه فکرى و به نحو ارتجال، از عهده هر عارف و متکلّم و فیلسوف و محقّق و فقیهى بیرون، و از استطاعت بشر خارج است، مگر آن که با وحى و الهام غیبى مرتبط باشد. و افتخار هر عارف متفکّرى آن که بتواند حقائق و لطائف این خطبه را به آن طورى که واقعیت دارد بفهمد.

 

علاقه مندان میتوانند نسخه PDF متن ، ترجمه و شرح خطبه توحیدیه امام رضا علیه السلام را از طریق انتشارات قرآنیوم دریافت نمایند

 

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

ویدئوی احیاء دستخط و بازآفرینی قرآنهای منسوب به ائمه اطهار (ع) : برای نمایش روی تصویر کلیک کنید

مطالب پیشنهادی