در حالی در آستانه نزدیک شدن به صدمین سالروز تخریب قبرستان بقیع هستیم که طی این سالها قبور سایر ائمه و بزرگان دین از گزند تفکرات افراطگرایانه عدهای که از مسلمانی نام و نانش را فهمیدهاند دور نمانده است. تاریخ نشان داده که تخریب اماکن مقدس اسلامی آن هم پس از ۱۴ قرن احترام به این اماکن و قبور، آغازی برای قدرت گرفتن تفکر وهابی بوده که بعدها در قالب طالبان و داعش نمود یافته است.معاون پژوهشی اسبق پژوهشکده حج و زیارت با اشاره به اینکه تفکری که منجر به تخریب بقیع شد در میان عموم مسلمانان جایگاهی ندارد و فقط با قدرت و پول حکومت سرپا ایستاده است، خواستار ایجاد مطالبهگری جهانی برای آزادسازی زیارت در بقیع شد.
در حالی در آستانه نزدیک شدن به صدمین سالروز تخریب قبرستان بقیع هستیم که طی این سالها قبور سایر ائمه و بزرگان دین از گزند تفکرات افراطگرایانه عدهای که از مسلمانی نام و نانش را فهمیدهاند دور نمانده است. تاریخ نشان داده که تخریب اماکن مقدس اسلامی آن هم پس از ۱۴ قرن احترام به این اماکن و قبور، آغازی برای قدرت گرفتن تفکر وهابی بوده که بعدها در قالب طالبان و داعش نمود یافته است.
شاید بسیاری از مردم ندادند زمانی که وهابیت بر عربستان حاکم شد، پس از تخریب بسیاری از اماکن مذهبی و قبور ائمه بقیع(ع)، به سراغ قبر مطهر پیامبر اسلام(ص) رفت تا گنبد خضرای این حرم مطهر را نابود و از حرم حضرت چیزی بر جای نگذارند که با اعلام جنگ مسلمانان سایر کشورها، متوقف شد. تخریب قبر امام حسین(ع) و تکرار بمبگذاریها در حرم سامرا، بمبگذاری در حرم امام رضا(ع) و تخریب قبر حجر بنعدی از جمله رخدادهایی است که شاید بتوان ریشه اوجگیری آنها را در تخریب بقیع جستوجو کرد.
این تداوم تخریبها نشان میدهد هرگاه تفکر افراطی در جهان اسلام قدرت گرفته و حاکمیت پیدا کرده است، تخریب، نمادها و نمودهای اسلام اصیل و ناب محمدی را هدف قرار داده، بنابراین برای جلوگیری از تکرار چنین رخدادهایی باید ابتدا با تفکر افراطیگرایی مقابله کرد تا تاریخ دیگر شاهد تکرار چنین بیحرمتیهایی نباشد.
نکته حائز اهمیت اینکه اجماع مسلمانان از شیعه و سنی در احترام به نمودها و نمادهای اسلامی باید تقویت و جبههای واحد علیه افراطیگری تشکیل شود. همچنین باید با برنامهریزی دقیق تمام مراکز اسلامی را به عنوان میراث ماندگار جهانی به همه جهان معرفی کرد تا در صورت اهانت یا تهدید بتوان نظر جامعه جهانی را علیه تخریب و بیاحترامی به اماکن مقدس اسلامی جلب کرد.
در همین خصوص حجتالاسلام والمسلمین احمد زادهوش، معاون پژوهشی اسبق پژوهشکده حج و زیارت، در گفتوگو با ایکنا، با اشاره به اینکه تخریب حرم ائمه(ع) در بقیع، نه اولین اقدام برای مقابله با جریان امامت و ولایت است و نه آخرین آنها، گفت: این خصومت که از انحراف در عقیده، کجفهمی دینی و نیز جاهطلبیهای نفسانی نشئت گرفته است و ظاهراً در قالب فتوا و حلال و حرام جلوه کرده، هیچ خریداری در بین مسلمانان و مذاهب آنها ندارد و فقط با قدرت و پول حکومتی سرپا ایستاده است.
وی ادامه داد: در شهر مدینه و در طول سال، چه در ایام حج و چه سایر ایام، پس از نماز صبح انبوه مسلمانان از همه مذاهب به زیارت اهلبیت(ع) و اصحاب و منسوبان آنها میشتابند و همیشه نیز مأموران حکومتی از نزدیک شدن به قبور ممانعت میکنند. این حرکت یعنی موضع حکومت آنجا برخلاف خواست عمومی جهان اسلام است.
زادهوش اظهار کرد: به نظر میرسد این مهمترین امتیازی است که علاقهمندان به اهلبیت(ع) همه ساله و در سالروز تخریب بقیع، به اظهار تأسف کردن اکتفا نکنند، بلکه با حضور مقتدرانه و جدی در رسانهها، تولید محتوای بیدارگرایانه و تشکیل هشتکها و ... عموم مسلمانان جهان را با این مسئله درگیر و روحیه مطالبهگری را در آنان تقویت کنند.
وی در پایان گفت: البته باید متولیان سیاسی و سازمانها و نهادهای تبلیغی و بینالمللی نیز فشارهای سیاسی و رایزنیهای منسجم و مصرانهای برای بازسازی بقیع و آزادسازی زیارت داشته باشند و نتایج آن را به مردم گزارش دهند.