پیش از این سیر تطور و تکامل نظریه ولایت فقیه تا زمان امام خمینی از سوی بسیاری از اندیشمندان و پژوهشگران مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است که برای نمونه میتوان به مقاله تحلیل و بررسی سیر تطور و تکامل نظریه ولایت فقیه در اندیشه فقهای شیعه (با تأکید بر نظریه ولایت مطلقه فقیه امام خمینی) نوشته ابراهیم کلانتری ، حسین فرزانهپور و مسلم خسروی زارگز که در فصلنامه علمی پژوهش های انقلاب اسلامی دوره 1، شماره 3 ، دی 1391، ، صفحه 9-32 منتشر شده اشاره نمود اما آیا میتوان ادعا کرد این تطور و تکامل به پایان رسیده و پس از آن هیچ تغییر و دگرگونی در این نظریه رخ نخواهد داد ؟
یکی از جدید ترین مباحث که در خصوص تکامل نظریه ولایت فقیه ، موضوعات جدیدی را مطرح می کند کتاب فقیه غایب تالیف و نوشته حمید رابعی است که در آن ضمن ارائه تعریف جدیدی از کلید واژه های غیبت ، حکومت اسلامی و ولایت فقیه تعامل این واژه ها را در دوره های مختلف مورد کنکاش قرار داده و تاثیر نظریه ولایت فقیه غیر معصوم را حداکثر تا ایجاد حکومت اسلامی از سوی فقیه میداند و پس از تشکیل و استقرار حکومت اسلامی با معرفی حضرت ولی عصر (عج) به عنوان تنها فقیه جامع الشرایط در عصر حاضر که دارای معذوریت غیبت هستند ایشان را به عنوان ولی فقیه معصوم و رهبر دائمی نظام سیاسی و حقوقی مبتنی بر این اصل در جمهوری اسلامی ایران معرفی میکند
عنوان این نوشتار ، با اشاره به احادیث مربوط به مطالبه مردم خراسان و مشرق زمین در آخرالزمان که با پرچمهای خود به یاری حضرت ولی عصر (عج) خواهند شتافت ، فقیه غایب نامگذاری شده است و با توجه به باز تعریف واژه های غیب ، ایمان ، تقوی ، نعمت ، عصر غیبت ، حکومت ، طاغوت ، ولایت ، احکام ، فقیه ، ولی فقیه ، رهبر ، انتظار و ظهور سعی در انتقال مفاهیمی دارد تا بر اساس مستندات قانونی و تعالیم قرآنی ، لزوم انتقال رسمی حکومت و کرسی ولایت فقیه به حضرت ولی عصر (عج) در دوران استقرار حکومت جمهوری اسلامی را با توجه به قانون اساسی کشور همچنین آیات و روایات اسلامی بررسی نماید .
در این نوشتار با در نظر گرفتن قوانین جاری نظام جمهوری اسلامی ایران از نظر حقوقی و روایی ، مسیر تحقق واگذاری کرسی ولایت فقیه غیر معصوم به فقیه غایب در دوران استقرار حکومت اسلامی مورد بررسی قرار گرفته و همچنین بخشی از حقوق حضرت ولی عصر (عج) که در نظام جمهوری اسلامی ایران تاکنون نادیده گرفته شده و احقاق آنها میتواند مبنای انتقال قدرت و تحویل حکومت به آن حضرت قرار بگیرد نیز مورد بررسی قرار میگیرد
نظریه ولایت فقیه باتوجه به محتوای آن ظاهرا برای دوران غیبت ارائه شده ولی خوشبختانه هیچ منع قانونی برای انتخاب حضرت ولی عصر (عج) به عنوان ولی فقیه و رهبر جمهوری اسلامی ایران در دوران غیبت وجود ندارد
متاسفانه هنوز هستند افرادی که حضور رسمی و قانونی حضرت ولی عصر (عج) در ساختار نظام جمهوری اسلامی ایران را با منافع خود در تعارض میبینند . طبق اصل ۱۱۱ قانون اساسی در معذوریت رهبر برای انجام وظایف خود ، رئیس جمهور منتخب مردم به همراه دو شخصیت حقوقی دیگر وظایف رهبری را تا رفع معذوریت ایشان انجام میدهند که در صورت واگذاری کرسی ولایت فقیه به حضرت ولی عصر (عج) این معذوریت همان غیبت ایشان است
در عصر غیبت امام عصر (عج) هیچ بحثی در نیابت خاص وجود ندارد ولی در اصالت نیابت عام میتوان هزار و یک اما و اگر وارد کرد چرا که طبق قانون اساسی رجوع به فقهایی که مطیع امر الهی و امام معصوم هستند میتواند در پستهای قانونی و مرسوم ریاست جمهوری یا ریاست قوه قضائیه هم اتفاق بیفتد . چه لزومی به اشغال جایگاه ولایت از طرف فقیه هست ؟
متاسفانه در نظام جمهوری اسلامی ایران ، تنها شخصی که علی رغم فلسفه وجودی خود که مبنای شکل گیری آن حدیث رجوع عنوان میشود برای آحاد مردم قابل رجوع نیست شخص فقیه حاکم تحت عنوان ولی فقیه است در صورتیکه این جایگاه برای حفظ مشروعیت خود نیاز دارد تا محل رفت و آمد آحاد مردم قرار داشته باشد . بیشتر دیدارها به صورت عمومی و به صورت یک طرفه در قالب سخنرانی و اوامر ملوکانه ایشان برگزار میشود
به صورت خلاصه باید گفت اگر در عصر غیبت بنا بر پذیرفتن ولایت فقیهی قرار گرفته که امکان رجوع به او تقریبا برای عامه مردم وجود ندارد و احتمال دیدار حضوری و فیزیکی آحاد مردم با ایشان نیز در حد صفر و محال است چرا این ولی فقیه خود حضرت ولی عصر (عج) نباشد ؟!!!
در مطلبی که پیش روی شماست شرایط قانونی و شرعی انتخاب ولی فقیه در وجود حضرت ولی عصر (عج) مورد بررسی قرار گرفته و یک به یک اثبات میشود بدیهی است پیروان نظریه ولایت فقیه برای استمرار حاکمیت خود در ایران اسلامی پس از این راهی جز تغییر قانون اساسی در جمهوری اسلامی ایران نخواهند داشت ، در غیر اینصورت برای ایشان چاره ای جز واگذاری کرسی ولایت فقیه به حضرت مهدی (عج) باقی نمی ماند
بلا شک شأن ائمه اطهار فقط در برگزاری جلسات مذهبی و روضه خوانی و زنجیر زنی و سفره حضرت ابالفضل و به سر و سینه زدن نیست
در نگاه عقلانی ، ائمه اطهار ، مقام امامت و ولایت و عصمتشان وقتی ارزش پیدا میکند که در بین مردم و با مردم و طبق قوانین حاکم در جامعه زندگی کنند
متاسفانه دیدگاهی که جایگاه ائمه را در حد الوهیت بالا میبرد آفت امروز جامعه ما در بین مذهبی هاست
کسی که در حال حاضر ولی فقیه است دائم العمر در این جایگاه قرار میگیرد و تقریبا رای مردم در انتخاب ایشان اگر بیرنگ نباشد خیلی کم رنگ است که نحوه برگزاری انتخابات مجلس خبرگان سال جاری که رهبر آینده را انتخاب میکنند موید این مطلب خواهد بود و تحقیقا ولی فقیه هیچگاه پاسخگوی سوالات منتقدین نیست
اما وقتی جایگاه ولایت فقیه به حضرت ولی عصر واگذار شود ، رئیس جمهور که در زمان معذوریت فقیه غایب عهده دار امور اجرایی و وظایف رهبری هستند هر چهار سال با رای مستقیم مردم انتخاب میشود و در برابر رفتار و تصمیمات خود و وزرای دولت باید در مجلس شورای اسلامی پاسخگو باشد و حتی میشود آنها را استیضاحشان کرد و در پایینترین سطح پاسخگویی هر روز باید جلسات پرسش و پاسخ با منتقدین و خبرنگاران داشته باشد و ....
آیا این دو حالت حکمرانی هیچ تفاوتی ندارد ؟!!!
البته تمام این صحبتها برای حفظ نظام جمهوری اسلامی با ساختار فعلی که همه متفکران قبول دارند به آخر خط رسیده عنوان شده است
به اعتقاد نگارنده کتاب فقیه غایب ، پیشنهاد مطرح شده در این کتاب زمینه ساز ظهور هم خواهد بود و انشاالله نظام حاکم بعد از ظهور را خود حضرت مستقر خواهند کرد
هدف از ارائه این پیشنهاد حفظ جایگاه ولایت فقیه و شاکله نظام جمهوری اسلامی است
چراکه اگر بنا بر تغییر کلی حاکمیت یا به تعبیری تغییر نظام باشد ، جامعه در یک بلاتکلیفی ابدی قرار خواهد گرفت و دو دستگی بلای جان ملت ایران خواهد شد چون دینداران و سکولارها تا پای جان به سر و کله هم خواهند زد
هدف نگارنده کتاب با پیشنهاد واگذاری کرسی ولایت فقیه به حضرت ولی عصر عج هدر ندادن هزینه هایی است که برای استقرار این نظام توسط چند نسل پرداخت شده است
در صورت اقبال حاکمیت و مسئولان و متفکران جامعه برای اجرای پیشنهاد واگذاری کرسی ولایت فقیه به امام عصر (عج) علاوه بر رییس جمهور منتخب مردم که میتواند یک فقیه هم باشد ، نظر دو فقیه دیگر در راس حاکمیت در تصمیمات رئیس جمهور هنوز دخیل است
یعنی رئیس قوه قضائیه و یک عضو فقیه شورای نگهبان دو شخصیت حقوقی دیگر به همراه رئیس جمهور هستند که عهده دار امور رهبری در معذوریت غیبت فقیه غایب هستند و قطعا اجازه نخواهند داد جامعه به سمت سکولاریسم حرکت کند
در این حالت ، جامعه دموکراتیک و حکومت جمهوری مورد نظر بسیاری از منتقدین حکومت و معترضان وضع فعلی حاکمیت نیز ایجاد میشود
برخی از منتقدین ، پیشنهاد واگذاری کرسی ولایت فقیه به حضرت ولی عصر (عج) را تنها به دلیل وجود شرط ایرانی بودن رهبر در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران غیر عملی و غیر قانونی عنوان میکنند حال آنکه توجه ندارند این بهانه ناشی از عدم اشراف این افراد به قوانین جاری کشور است
هرچند وجود نازنین حضرت ولی عصر (ع) نیازی به تابعیت هیچ کشور و ملتی ندارند و این مرزبندیها و قرار دادن حد وحدود برای ملتها زائیده افکار پلید بنیانگذاران نظم نوین پس از جنگهای جهانی بوده است لکن در حال حاضر عدم داشتن تابعیت برای آن حضرت نیز امکان استفاده از قوانین داخلی کشورها برای اثبات حقانیت ایشان در حکمرانی را با مشکل روبرو و یا غیر ممکن خواهد نمود چراکه امام عصر پس از ظهور یکی از دوراه ممکن را پیش روی خود خواهند داشت اول اینکه با براندازی حکومت های محلی و برهم زدن نظم مستقر آنها حکومت مورد نظر خود را مستقر نمایند و یا در حالت دوم استفاده از ظرفیتهای قانونی هر کشور برای در اختیار گرفتن حکومت
به هرحال در کتاب فقیه غایب اثبات کردیم که واگذاری کرسی بالاترین مقام حکومت در نظام جمهوری اسلامی ایران یعنی کرسی ولایت فقیه به حضرت ولی عصر (عج) در دوران غیبت ، هیچ منافاتی با قانون اساسی ، شریعت اسلام و عقل ندارد
اما به استحضار آن عده از منتقدین که نداشتن تابعیت ایران را مانع قانونی این انتقال قدرت عنوان میکنند باید عرض کنیم طبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۹ قوه قضاییه و دولت موظف است به تمام فرزندان مادران ایرانی که تا کنون از داشتن تابعیت ایران بی بهره بوده اند و به این خاطر از بسیاری از حقوق محروم بودند شناسنامه ایرانی صادر نماید
و از آنجا که امام سجاد علیه السلام از یک مادر ایرانی متولد شده اند ، طبق این قانون ایرانی هستند و نسل ایشان از جمله حضرت امام مهدی (عج) در مراجع و محاکم حقوقی نظام جمهوری اسلامی ایران نیز دارای هویت ایرانی هستند
برای مطالعه انلاین و دانلود کتاب فقیه غایب و بررسی شخصیت حقیقی و جایگاه حقوقی حضرت ولی عصر (عج) در نظام جمهوری اسلامی ایران میتوانید به سایت فقیه غایب به آدرس زیر مراجعه نمایید
عناوین کتاب فقیه غایب
- مبانی مطالبه ولایت فقیه غایب
- مراحل مطالبه ولایت فقیه غایب
- الزامات حکومت فقیه غایب
- اهمیت جان فقیه غایب از دیدگاه پیروان نظام و نظریه ولایت فقیه
- مفهوم غیب در احادیث و آیات قرآن کریم
- تفاوت اولی الامر و ولی
- جایگاه رسمی حضرت ولی عصر (عج) در قانون اساسی
- بررسی اعتبار نواب در عصر غیبت
- آسیب شناسی نظریه ولایت فقیه
- تاریخچه حکومت در سلسله فقیهان
- ولایت فقیه سقیفه در عصر غیبت امام علی علیه السلام
- ولایت فقیه عباسی در عصر غیبت امام رضا (ع)
- سیره عملی حضرت سیدالشهدا (ع) در حکومت امام حسن امام حسن (ع)
- ایمان به غیب و مفهوم عبارت هدی للمتقین در عصر غیبت
- بیماری عذری بالاتر از غیبت برای رهبر جامعه نیست
- تبعیت از ولایت فقیه غایب تکلیف است یا ضرورت
- مجازات تحقیر کننده و توهین آمیز
- حکومت فقیه غایب در عصر غیبت
- چیدمان آیات قرآن در راستای فهم کامل مهدویت
- نتیجه ی ادعای فقاهت و تابعیت ایران برای امام عصر (عج)
- منتقدین روش حکمرانی فقیه غایب در عصر غیبت
- ظهور حاصل انتظار نیست ، یک انتخاب است
- موانع پذیرش ولایت فقیه معصوم غایب
- تناقضها و تضادهای اعتقادی پیروان نظریه ولایت فقیه
- پرچمهای هدایت خراسان
- ثبات سیاسی با واگذاری کرسی ولایت فقیه به امام عصر
- نتایج واگذاری کرسی ولایت فقیه به حضرت ولی عصر (عج)
- اتممت علیکم نعمتی
- "ولایت فقیه معصوم غایب "
- مکاتبه با ولی فقیه
- بررسی نتایج حکمرانی فقیه در دو شاخص اقتصادی و کنترل جمعیت